Trafik ışıklarına dördüncü bir renk eklemek, trafik sorununu çözebilir mi?
Günümüzdeki şehirlerin en büyük problemlerinden birinin trafik olduğu rahatlıkla söylenebilir. Ve bu problemi çözmek neredeyse imkansız gibi gözüküyor. Ancak yeni bir araştırmaya göre, trafik ışıklarına dördüncü bir renk eklersek trafik sıkışıklığı tarihe karışabilir.
North Carolina Eyalet Üniversitesi’nden araştırmacıların elde ettikleri bulgulara göre, trafik ışıklarına “beyaz” bir ışık eklenmesi trafik sıkışıklığını yüzde 25’ten fazla azaltabilir. Bu sinyal, basitçe sürücülere durmalarını veya gitmelerini söylemek yerine, otonom araçlara kendi yollarını bulmalarını söylerken, insan sürücülerin sadece öndeki aracı takip etmesi yeterli olacak.
Ortak yazar Dr. Ali Hajbabaie, yaptığı açıklamada “Bu, yoldaki tüm otomobillerin seyahat süresini, yakıt verimliliğini ve güvenliğini artırıyor” dedi.
Elbette bu beyaz ışık fikri, bir gün yollardaki araçların ciddi bir kısmının otonom olacağı varsayımına dayanıyor. Otonom araçlar (AV’ler) birbirleriyle ve trafik altyapısıyla iletişim kurabildiğinden dolayı en verimli trafik akışını oluşturacak şekilde birlikte çalışabilecekleri varsayılıyor.
Ancak, AV’lerin gelişimi henüz başlangıç aşamasında olduğundan dolayı, öngörülebilir gelecekte çok sayıda aracın insanlar tarafından kullanılmaya devam edeceği tahmin edilebilir. Araştırmacılar, dördüncü trafik ışığını hem insan hem de otonom sürücülerin hedeflerine hızlı ve güvenli bir şekilde ulaşmasını sağlamak için öneriyor.
Trafik ışıkları şu anda insanlara sadece durmalarını, ışıkların değişmesine hazırlanmalarını veya yollarına devam etmelerini söylüyor. Önerilen yeni sistemde ise, trafik ışıkları kavşakta yeterli sayıda AV bulunduğunu tespit ettiğinde beyaz sinyale geçecek.
Dr Hajbabaie, bunun “kavşaklardaki trafiği hızlandırmak için AV’lerin bilgi işlem gücünden yararlandığını” söylüyor. Otonom araçlar hangi şeritlerin hareket etmesi ve hangilerinin beklemesi gerektiğini kendileri belirleyebiliyor ve kavşaklarda diğer araçlara ve insanlara liderlik edebilir.
Işık beyaza döndüğünde, insanların sadece önlerinde yer alan, ya bir AV olan ya da grubun daha ilerisindeki bir AV’yi takip eden başka bir insan tarafından kullanılan aracı takip etmeleri gerekecek.
Beyaz ışık sistemi sadece kavşakta yeterli sayıda AV bulunduğunda aktif olacağından dolayı, beyaz ışık aktifken hiçbir insanın bir grubun liderliğinde kalmaması gerekiyor. Ancak, belki daha da önemli bir şekilde, bu sistem AV sayısı arttıkça daha verimli hale geliyor.
Dördüncü ışık kavramı aslında tamamen yeni değil ve 2020 yılında da önerilmişti. Ancak bu çalışma, yaya geçitleriyle beraber çalışıp çalışamayacağını değerlendiren ilk çalışma olarak dikkat çekiyor.
Yeni sistemde yayalar normal şekilde kırmızı ışık / yeşil ışık sistemini takip ederek karşıdan karşıya geçecek. Tek fark, beyaz ışık aktif olduğunda yaya geçidinin otonom araç ağının bir parçası olarak çalışarak optimum akışı sağlayacak olması.