PROJE İSMİ | AMACI | DURUM | BAĞLANTI LİNK |
---|---|---|---|
100 Yazar 100 Eser | Cumhuriyetimizin 100. yılına özel | Tamamlandı | Satın Alabilirsiniz |
Kudüs | Kanayan Yaramız | Tamamlandı | Satın Alabilirsiniz |
Yarım Kalan Hikayeler | Herkesin bir hikayesi vardır | Eser alımı tamamlandı | Eser Paylaşımı |
Öğretmenim | Sizi etkileyen öğretmeninizi anlatın antolojide yer verelim | Devam ediyor | Eser Paylaşımı |
Ortadoğu şiir yarışması | 3 kişiye ödül verilecek | Devam ediyor | Eser Paylaşımı |
Güle Revan | 40 Yazar 40 Naat | Eser alımı tamamlandı | Satın Alabilirsiniz |
PwC, Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2024-2028 raporunu yayınladı. Rapora göre, küresel eğlence ve medya (E&M) sektörü ekonomik zorluklara, teknolojik gelişmelere, artan coğrafi ve sektörel rekabete rağmen 2023 yılında büyümeye devam etti. Sektörün toplam geliri 2023 yılında yüzde 5’lik artışla 2,8 trilyon ABD dolarına ulaştı. Toplam 53 ülkede gerçekleştirilen araştırmaya göre, küresel eğlence ve medya gelirlerinin 2028 yılında yüzde 3,9 yıllık bileşik büyüme oranıyla 3,4 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
Küresel reklam gelirleri 2026’da 1 trilyon dolara ulaşacak
Küresel reklam gelirlerinin 2028 yılına kadar yüzde 6,7’lik yıllık bileşik büyüme oranına sahip olacağı tahmin ediliyor. Toplam reklam gelirlerinin ise 2026 yılında 1 trilyon dolara ulaşacağı öngörülüyor. 2028 yılı gelirlerinin ise 2020 gelirlerinin iki katına ulaşacağı tahmin ediliyor.
Reklamcılığın, önümüzdeki beş yıl içinde eğlence ve medya sektöründeki toplam büyümenin yüzde 55’ini oluşturacağı tahmin ediliyor. 2023 yılında yüzde 10,1 büyüyerek 52,5 milyar dolara ulaşan internet reklamcılığı gelirlerinin, 2028 yılına kadar toplam reklam harcamalarının yüzde 77,1’ini oluşturması bekleniyor.
İnternet üzerinden video hizmetlerinde küresel abonelik sayısının 2023’teki 1,6 milyar seviyesinden 2028 yılında 2,1 milyara yükseleceği tahmin ediliyor. Abonelik başına elde edilen ortalama gelirin ise 2023’ten 2028’e olan dönemde yükselişinin sınırlı kalması bekleniyor. Bu durum, önde gelen yayıncıları iş modellerini yeniden şekillendirmeye ve aboneliklerin ötesinde yeni gelirler bulmaya yöneltiyor. Buna, reklamlı içerikle daha düşük abonelik ücret tekliflerinin sunulması, şifre paylaşımının engellenmesi, canlı etkinliklerin sunulması ve konsolidasyon odaklı seçenekler de dahil.
Canlı etkinlikler ve sinema tüm dünyada canlanıyor
Canlı müzik ve sinema gibi yüz yüze, gerçek yaşamda, teknoloji destekli deneyimler kilit büyüme alanları olmaya devam ederken, film gişe ve müzik bileti satışları 2023’te dünya çapında tüketici harcamalarındaki net artışın yüzde 38,6’sını temsil ediyor. Canlı müzik gelirleri yüzde 26 artarak toplam müzik pazarının yarısından fazlasını oluşturdu. Küresel sinema gelirlerinde, gişe rekortmeni filmlerin de etkisiyle, bir önceki yıla göre yüzde 30,4’lük artış kaydedildi.
E-sporu da içeren küresel oyun sektörü, 2023 yılında yüzde 4,6 artışla 227,6 milyar dolara ulaşan toplam geliriyle en hızlı büyüyen sektörlerden biri olmayı sürdürdü. Gelirler 2027’de 300 milyar doları aşarak 2019’daki seviyesinin neredeyse iki katına çıkma yolunda ilerliyor.
Türkiye’de internet reklamcılığından elde edilen gelir 1,5 milyar dolara ulaştı
Araştırmanın Türkiye ile ilgili öne çıkan bulgularına göre, internet reklamcılığı 2023’te de hızlı büyümesini sürdürdü. Buna göre, Türkiye’de internet reklamcılığından elde edilen toplam gelir 2023’te 1,5 milyar ABD dolarına ulaştı. Gelirlerin yüzde 9,8 yıllık bileşik büyüme oranı ile 2028’de 2,5 milyar ABD dolarına ulaşacağı tahmin ediliyor. Pandeminin ardından yıllık bazda büyüme güçlü olmuş ve 2022’de yüzde 30,5, 2023’te ise yüzde 22,9 olarak gerçekleşmişti. Çift haneli yıllık büyümenin 2025 yılına kadar devam etmesi bekleniyor.
Türkiye’de internet reklamcılığı alanında en hızlı büyüyen segmentlere bakıldığında, ücretli arama, yüzde 11,2’lik büyüme oranı ile ilk sırada yer aldı. En hızlı büyüyen segmentler sıralamasında ücretli aramayı sırasıyla yüzde 10,6 ile video, yüzde 8,7 payla diğer görüntülü reklamlar ve yüzde 8,3 payla sınıflandırılmış reklamlar izledi.
Toplam gelir açısından bakıldığında diğer görüntülü reklamlar segmenti, toplam gelirin yüzde 49,5’ini oluşturarak en büyük kategori olurken, bunu yüzde 26,1 ile video, yüzde 23,6 ile ücretli arama ve yüzde 0,8 ile gizli reklamlar takip etti.
Müzik, radyo ve podcast pazarının 2028’de 183 milyon dolara ulaşması bekleniyor
Türkiye’nin müzik, radyo ve podcast pazarının 2022’de 95 milyon ABD doları olan toplam gelirleri ise 2023 yılında 125 milyon dolar seviyesine ulaştı. Toplam gelirin yüzde 7,8’lik bir yıllık bileşik büyüme oranı ile 2028’de 182 milyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. 2023 yılında 28 milyon dolara ulaşan canlı müzik sektör gelirlerinin, yüzde 2,5 büyüme oranı ile 2028 yılında 32 milyon ABD dolarına ulaşması bekleniyor.
Podcast kategorisinde ise 2023 yılında 12 milyona ulaşan aylık dinleyici sayısının 2028 yılında yaklaşık 15 milyona ulaşması bekleniyor.
PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Lideri Cenk Uslu araştırma ile ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
“PwC’nin ülkemizi de kapsayan Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış raporu, sektörü şekillendiren trendlere mercek tutuyor. Türkiye’deki internet reklamcılığının hızlı büyümesini sürdürdüğünü gösteren rapor, Türkiye yapay zekâ pazarının yapılan yatırımlarla yüksek bir gelişim ivmesi yakaladığına da işaret ediyor.”
“Yenilikçi gelir modellerinin önemi artacak”
PwC Türkiye Telekomünikasyon, Medya, Teknoloji Sektörü Lideri Serhat Onan da, “Telekomünikasyon sektöründe tüm dünyada temel hizmetlerin kullanımı ve tüketici tarafından benimsenmesi, son yıllara kıyasla daha düşük bir oranda da olsa artmaya devam ediyor. Ancak içinde olduğumuz dönemde endüstri oyuncuları, tüketicilerin dijital ürün ve hizmetler için daha fazla ödeme yapmasını sağlamakta giderek daha fazla zorluk çektiğini de görmekteyiz. Yayıncılık dünyasında akış hizmetleri sayısı ve çeşitliliği arttıkça, bir tür pazar doygunluğu ortaya çıktı. İnternet üzerinden video hizmetlerinde küresel abonelik sayısı 2028 yılında 2,1 milyara yükselecek, ancak video aboneliği başına küresel ortalama gelir neredeyse hiç değişmeyecek. Bu da sektör için yenilikçi gelir modellerinin önemini artıracak” değerlendirmesini yaptı.
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.