Otomobil yan sanayi elektrik dönüşümüne ne kadar hazır?
Semih Albayrak
Dünyada fosil yakıtların kullanımının azaltılması ve karbon salınımının düşürülmesi hedefleri ekseninde elektrikli araçlara olan ilgi her geçen gün artmaya devam ediyor. Türkiye’de de elektrikli araç kullanımı hızla yaygınlaşırken sadece elektrikli araçların şarj altyapısının eksikliği değil ayrıca yan sanayi cephesinde de sorunlar gün yüzüne çıkmaya başladı.
Türkiye’de otomotiv sektörünün yan sanayi açısından önemini ve dönüşüme neden ihtiyaç duyulduğunu anlamak için öncelikle araç kullanım alışkanlıklarını ve ihracat performansını masaya yatırmak gerekiyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin 2024 yılı Ocak Ağustos dönemine ait raporuna göre, Türkiye otomotiv pazarında hibrit ve elektrikli otomobillerin payları dikkat çekici bir artış gösteriyor. Benzinli otomobil satışları 388 bin 609 adetle yüzde 64,2 pay alırken, hibrit otomobiller 94 bin 790 adetle yüzde 15,7, dizel otomobiller 66 bin 754 adetle yüzde 11, elektrikli otomobiller 51 bin 144 adetle yüzde 8,4 ve otogazlı otomobiller ise 4 bin 342 adetle yüzde 0,7 pay elde ediyor. Elektrikli otomobil pazarında ise, 160 kilovat (kW) altındaki elektrikli otomobil satışları yüzde 130,8 artış kaydederek pazardan yüzde 7 pay alırken, 160 kW üstündeki elektrikli otomobil satışları yüzde 13,5 azalarak yüzde 1,4 pay elde ediyor.